Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
September 05, 2010, 04:45:14
Home Help Help Search Login Register

+  fiskeforum
|-+  Haspel-, spinn- och jerkfiske
| |-+  Utrustning
| | |-+  Abu ambassadeur 5000 samt tips på spö.
0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: Abu ambassadeur 5000 samt tips på spö.  (Read 35 times)
optikk
newbie
*

« on: July 08, 2010, 20:53:04 »

Hej alla glada. Är helt färsk här på forumet så jag hoppas jag skriver i rätt topic nu Cheesy Fråga 1. Jag har en gammal trogen abu ambassadeur 5000 som har en trasig vev, jag undrar om man kan använda vevar från andra ambassadeur modeller ? Om det passar liksom ? 2. Jag undrar även om ni möjligen har ett tips på ett bra spö som passar min rulle ? jag fiskar enbart insjö med den rullen, typ gädda etc. Jag använder mig mest av vobbler spinnare samt en del skeddrag. Jag har tänkt att lägga ca 2000kr på ett kvalitets  spö. Tack för era svar Cheesy
Report to moderator   Logged
Schade
Vinnaren av fiskeforums tävling 2005
Hero Member

Fisk? Isch nä, dom luktar ju illa...

« Reply #1 on: July 08, 2010, 21:25:29 »

Tycker absolut du ska ringa upp serviceverkstan på ABU och se om de inte har en vev att köpa. Reservdelarna brukar inte vara dyra därifrån.

Spö är skitsvårt att rekommendera eftersom alla tycker olika. Ska det vara kort eller långt, mjukt eller styvt, blått eller gult osv. Ska spannet gå från Wobbler till spinnare, så bör det ju klara typ från 3-25gram eller nåt. bästa är att kolla runt i butikerna, känna och klämma på olika spön.

Shimano gillar jag själv ganska mkt, och de har ju en hel del trevliga spön i den prisklassen.

Vinnare av fiskeforums månadstävling April -06

optikk
newbie
*

« Reply #2 on: July 09, 2010, 12:54:01 »

Tack för svaret Cheesy Jag ringde Abus verkstad idag och dom skal skicka mig en ny vev. Tänkte även fråga om någon av er är expert på ambassadeur rullar ? Någon som kan säga mig något om produkt nr 383872 (Abu ambassadeur 5000)  ? tillverknings år samt om det finns någon övrig info ?
fogelberg
Administrator
Hero Member

Sir Tobis

« Reply #3 on: July 10, 2010, 08:23:29 »

Tyvärr inget svar om rullen men jag håller med schade gällande shimano spön..

Jag har tre styck själv nu och är väldigt nöjd med dem, men de jag har är i de lättare klasserna UL och ML.

Schade
Vinnaren av fiskeforums tävling 2005
Hero Member

Fisk? Isch nä, dom luktar ju illa...

« Reply #4 on: July 10, 2010, 13:34:36 »

Du skulle passat på att fråga de andra frågorna om rullen när du pratade med services, är det nån som vet gammal info så är det såklart dem.

Förmodar att det var du som köpte rullen på tradera den 5 juli Wink
Kanske den tidigare ägaren har mer info, är ju inte omöjligt att de hade den från början.

Vinnare av fiskeforums månadstävling April -06

Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to:  

Login with username, password and session length